101 спосіб видурювання грошей: Як не пійматися на вудку телефонних та інших пройдисвітів

Depo.Кропивницький з’ясовував, яким чином відхреститися від спроб шахраїв відібрати у вас не тільки гірко зароблене, а й кредитні кошти 

101 спосіб видурювання грошей: Як не пій…

Днями авторка статті особисто попала в приціл телефонних шахраїв, отримавши дзвінок із невідомого номеру +38 089 477 24 22.  Незнайома дівчина стривоженим голосом спитала: "Савранова Альона?". Не відповіла, бо мене ніхто ніколи не називає отим "Альона", сказавши: "Представтесь, будь ласка". Ніхто не представився, і почався монолог, котрий дедалі більше викликав сумніви. Дамочка повідомила, що банком призупинено он-лайн операцію зі зняття коштів з моєї картки у розмірі тисячу з кусінчиком гривень. Номер моєї картки ніхто не назвав. Не дослухавши версію шахрайки до кінця, сказала, що зателефоную у банк і все з’ясую, і якщо там підтвердять зняття моїх коштів, то картку заблокую. Поклала трубку. Набрала банк. Там повідомили, що мені телефонували шахраї та сказали заблокувати їхній номер. Що й було зроблено.

Так несподівано виникла ідея дізнатися більше про усілякі злочинні "трюки", внаслідок яких можна лишитися без грошей на картці. Розповісти детально про те, як шахраї видурюють гроші в людей, погодилася керівниця прес-служби "ПриватБанку" Кропивниччини Анжела Дзінзюра.

Як крадуть з картки кошти

Аби вкрасти гроші з банківської карти, шахраї йдуть зазвичай двома шляхами. Технічним, тобто використовуючи накладки на банкомати, підроблені сторінки інтернет-банку, дублікати сім-карти, на яку приходять паролі, тощо, або ж  психологічним – роблять дзвінки на мобільні телефони під виглядом банківських робітників, служби безпеки банку, покупців чи продавців товарів тощо. Використовують і SMS-повідомлення про блокування картки чи про шалені виграші. Такий вид шахрайства ще називається "соціальна інженерія". До нього відносять всі методи несанкціонованого доступу до карткових даних або безпосередньо грошей, коли шахраї грають на особливостях психології людини.

Аби не "попастися" на шахрайства технічного виду, не потрібно заходити за посиланнями, отримані з незнайомих адрес на електронну пошту, в SMS-повідомленнях, побачені у соцмережах. Ніколи не можна вводити свої персональні дані на незнайомих сайтах (коли купуємо в інтернет-магазинах). Якщо сайт, на якому купується товар, викликає підозри,  варто створити інтернет-картку, перераховувати на неї необхідну суму і оплачувати покупки, зазначаючи на сайті її дані – номер, термін дії і CVV код. Навіть якщо сайт фішинговий (створений для того аби збирати карткові дані для подальших шахрайських дій), шахраї не отримають доступу безпосередньо до карткових рахунків.

Не можна "вестися" на пропозиції про участь у "призовому" опитуванні, переходити за посиланнями на сайт шахраїв і зазначати там свої особисті дані. Інакше гроші будуть гарантовано втрачені через "комісію" за виграш, а шахраї отримають можливість використовувати дані карток для крадіжки коштів.

Блокування або перевипуск сім-карти

Чимало випадків шахрайства фіксується з блокуванням/перевипуском сім-картки. Злодії виготовляють дублікат сім-картки, звернувшись до мобільного оператора з проханням перевипустити нібито втрачену  "сімку",  яку в подальшому вони використають для  отримання SMS-повідомлень від Банку та зламу сторінки в Інтернеті. Спочатку вони поповнюють картку жертви на 5-10 грн, телефонують з різних номерів, розповідаючи про випадковість поповнення чи дзвінка, а потім, повідомляючи оператору номери останніх дзвінків, чи суми останнього поповнення, вони отримують на руки дублікат сімки. Далі все залежить від жертви та ступеня її довіри.  Зайшовши до "Приват24" (якщо вдасться підібрати чи вкрасти пароль),  вони отримують дані про наявність карток та стан рахунків клієнта, і цими знаннями вони оперують під час бесіди для “дожимання” клієнта . Але здійснити крадіжку коштів через проплати або переказ коштів шахраї не можуть без отримання CVV коду та пін-коду картки. Злочин здійснюється під час розмови з жертвою – зазвичай від імені представника банку.

Сценарії "розведення"

Аби отримати гроші клієнта, зловмисники вигадують цілі сценарії  "розведення" і роблять все так майстерно, що жертва сама, диктуючи SMS-повідомлення зі свого телефону, власними руками віддає не тільки свої, але й кредитні кошти, які є на картах. У хід йдуть психологічні "прийоми" – терміновість, загроза негативних наслідків у разі невиконання та інше.

Також шахраї "пасуться" на сайтах об'яв про купівлю-продаж. Людина мріє вигідно купити чи продати, тому невідомий дзвінок про готовність усе придбати не викликає в жертви жодних сумнівів.  Шахрай повідомляє про готовність усе придбати, але ніяк "не може" перерахувати кошти бо… банкомат чи платіжна система нібито повідомляє, що картка жертви не дійсна чи термін її дії вже закінчився. "Причин" може бути десятки, і вони різні. Все це робиться, аби лише клієнт повідомив термін дії картки та нібито "номер відділення, де ви отримали карту": так завуальовано вони називають CVV-код – три прописних цифри на зворотному боці картки).

Шахрай нерідко видає себе за спеціаліста банку, і навіть апелює професійними банківськими термінами, повідомляючи про нібито спробу шахраїв несанкціоновано зайти на рахунки жертви та швидко перерахувати кошти з на чужі рахунки. Жертва обов'язково має все вирішувати швидко, бо інакше, лякають злодії, "втратить гроші".  Люди, на жаль, часто піддаються на вмовляння маніпуляторів, які, користуючись необізнаністю громадян знімають усі кошти,  або за допомогою "підказок" і "інструкцій", тобто фактично обманом змушують власноруч переказати усе на картки шахраїв.

При цьому людина може навіть не здогадуватися, що замість отримання коштів відправляє свої накопичення в невідомому напрямку. Парадокс полягає в тому, що клієнти навіть не помічають, що вводять номер телефону або карти, не замислюються над тим, які пункти меню в банкоматі вибирають, і не читають текст на екрані телефону/банкомату/терміналу, що повідомляє, що проводиться відправка коштів на чужий рахунок.

Як убезпечитися від шахраїв

Основне правило клієнта, який не хоче бути ошуканим: не можна розголошувати чи повідомляти комусь персональні дані, пін-код, термін дії та CVV-код картки (три маленьких цифри на зворотній стороні картки). Не можна нікому диктувати паролі чи відправляти їх у відповідь на SMS-повідомлення, які приходять на телефон. Також не можна повідомляти коди доступу до послуг інтернет-операцій.

Правила, які мусить знати кожен:

  • для отримання грошей на картку потрібно повідомляти лише її номер (16 цифр на лицьовій стороні картки);
  • співробітники банку, якщо телефонують,  ніколи не запитують особистих даних клієнта;
  • співробітники банку можуть запитувати персональні дані клієнта лише у разі, коли клієнт сам телефонує в банк (для впевненості у тому, що телефонує саме клієнт);
  • якщо хтось – не важливо, ким відрекомендувався голос у телефонній трубці – вимагає будь-які додаткові дані, окрім номеру картки, можна бути впевненим: це телефонує шахрай;
  • даючи об’яву про продаж чи купівлю, не можна вказувати номер телефону, який є фінансовим для банківської картки;
  • під час виконання будь-яких операцій у банкоматі в жодному разі не можна слідувати вказівкам тих, хто телефонує. Тим більше не можна вводити за їхнею вказівкою свій пін-код;
  • не можна довіряти банківську картку третім особам, так же, як і залишати її без нагляду чи записувати її ПІН-код в легкодоступних місцях (тим більше – на самій картці);
  • у разі підозри про вчинення шахрайських дій треба негайно заблокувати картки за телефоном 3700 (в разі "Приватбанку") або у найближчому відділенні банку;
  • якщо для перерахування грошей хтось просить назвати прізвище, ім'я, по батькові, дату і рік народження, дівоче прізвище матері та інші особисті дані або просить набрати різні комбінації цифр на телефоні, то це абсолютно точно шахраї;
  • не можна використовувати для оплати в інтернеті карти, на яких є великі суми грошей. Для здійснення інтернет-розрахунків, можна оформити "інтернет карту" і переводити туди рівно стільки грошей, скільки потрібно для оплати покупки, безпосередньо перед її здійсненням;
  • варто підключитися до sms-банкінгу, і банк буде надсилати звіти про всі операції по рахунку;
  • слід встановити ліміт зняття готівки з картки: добовий і на кожну операцію;
  • у випадку розміщення оголошення можна вказувати тільки номер картки  та номер телефону, який не є "фінансовим", тобто не прив'язаний до головної карти з коштами;
  • не треба користуватися порадами третіх осіб та вдаватися до допомоги незнайомців при виникненні проблем у роботі з банкоматом;
  • якщо карта або гроші залишилися в банкоматі, затягнулися назад або з ними ще щось сталося, треба негайно повідомити в банк за телефоном гарячої лінії;
  • так же само слід зробити в разі втрати або крадіжки платіжної картки;
  • не слід залишати дані про себе і свої карти на інтернетсайтах – ні в оголошеннях, ні при розрахунках, ні в соцмережах;
  • здійснюючи покупку за передоплатою, слід виявляти особливу обережність. Адже в разі переведення самим клієнтом коштів шахраєві вони можуть бути повернені тільки за рішенням суду. Іноді шахраям досить потримати в руках банківську картку, щоб сфотографувати або переписати номер рахунку та CVVкод. Надалі це дає можливість здійснити списання коштів при розрахунках в інтернет-магазині;
  • якщо помічені підозрілі пристрої на банкоматі, виникли складнощі з проведенням операції по карті або є підозри на шахрайство, треба повідомити про це банку у будь-який спосіб.

Якщо вас піймали на вудку шахраї

Якщо шахраям таки вдалося скористатись довірливістю жертви, треба терміново зателефонувати до "гарячої" лінії і повідомити, що не проводили даної операції, та заблокувати останні операції. Якщо зробити дзвінок в лічені хвилини, операцію можна зупинити. У разі, коли час втрачено, необхідно терміново зателефонувати і заблокувати карту, щоб запобігти зняття більшої суми. Потім слід звернутися із заявою про факт шахрайства в банк та в поліцію.

Якщо шахрай буде спійманий, і факт злочину буде доведений, клієнт через суд може отримати свої гроші. Але насправді, дуже складно довести факт шахрайства і повернути вкрадене, коли клієнт сам, добровільно назвав свої персональні дані. Тому завжди слід пам'ятати про заходи безпеки користування банківськими картами.

 

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Кропивницький

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme